Grunnleggende om det grunnleggende i språket

Ordklasser, syntaks og setningsledd

Alle setninger har verb. Med andre ord: Verb skaper setninger. Smak litt på det før vi går videre.

Så: Alle setninger kan deles opp i grupper. Disse gruppene har en kjerne, et ord som tilhører en av ordklassene: verb, substantiv, pronomen, adjektiv, adverb («ad verb/til verb, som har med verb å gjøre, som beskriver verb»), preposisjoner, determiniativ, konjunksjon (ord som binder sammen, som «og» og «men»), subjunksjon (underordnende ord som «som», ord som innleder informasjon som er mindre viktig betydningsmessig, enn hovedsetningen) og interjeksjon (utropsord som «oj»).

Som du ser har vi ti ordklasser. Ordklassene er, slik jeg ser det, nivå 1.

Det «neste nivået» i grammatikken handler om syntaktiske funksjoner. Ordklassene danner nemlig utgangspunktet for funksjonene.

Syntaktiske funksjoner refererer til de rollene som ord og fraser har i en setning, og hvordan de relaterer seg til hverandre. Bestemte ordklassene kan utgjøre bestemte typer funksjoner. Substantiv og substantivgrupper kan for eksempel være funksjonen «subjekt». 

Her er noen eksempler på syntaktiske funksjoner:

  • Subjekt: Den eller det som utfører handlingen i setningen. For eksempel, i setningen «Katten spiser fisk», er «katten» subjektet. I stedet for et enkelt substantiv kan vi også ha en substantivgruppe (nomenfrase): Den hvite katten spiser fisk. Her er hele gruppen («Den hvite katten») subjekt. Skjønner? Ja!
  • Verbal: Ordet som uttrykker handlingen eller tilstanden. I setningen «Katten spiser fisk», er «spiser» verbal.
  • Direkte objekt: Den eller det som handlingen er rettet mot. I setningen «Katten spiser fisk», er «fisk» det direkte objektet.
  • Indirekte objekt: Den eller det som drar nytte av eller påvirkes av handlingen. For eksempel, i setningen «Han ga henne en bok», er «henne» det indirekte objektet.
  • Adverbial: Gir tilleggsinformasjon om handlingen, som tid, sted, måte, årsak osv. For eksempel, i setningen «Han løp raskt», er «raskt» et adverbial.

Når alt dette fester seg, blir rettskriving enklere. Når rettskriving blir enklere, blir det lettere å forstå og å lære seg andre språk. Da blir det lettere å forstå andre, og å forstå seg selv. Konklusjon: Lær dette, redd verden? Kanskje, litt?



Bestill skrivehjelp eller oversettelse fra engelsk, fransk og svensk ved å sende meg en kort melding under. Jeg svarer med informasjon og pristilbud. Hyggelig og uforpliktende.